بازی و موسیقی کودک

آموزش موسیقی کودک

آموزش موسیقی کودک به طور کلّی به معنای روش تدریس موسیقی با در نظر گرفتن ویژگی های جسمی و روانی کودکان است، به طوری که کودک پس از طی صحیح دوره ­های آموزش موسیقی کودک نزد مدرس و یا استاد، توانایی نواختن یک ساز و خواندن ترانه و سرودهای کودکانه را به دست بیاورد.

در آموزش موسیقی کودک سه پارامتر هنرجو(شاگرد) ، هنرآموز(مدرس) و روش یا مِتُد آموزش موسیقی کودک دخیل هستند، به طوری که نقص یا ضعف در هر کدام باعث کند شدن یا بی انگیزه شدن کودک و بی نتیجه شدن آموزش موسیقی کودک می شود.

اولین پارامتر در آموزش موسیقی کودک این است که هنرجو باید به موسیقی و سازی که قصد یادگیری آن را دارد، علاقه مند باشد. آموزش موسیقی کودک  نزد مدرسی که دانش موسیقایی و توانایی نواختن و اجرای موسیقی را دارد و از طرفی با روش­های متنوع و نوین آموزش موسیقی کودک آشناست و از طرف دیگر از دانشِ آموزش موسیقی کودک (پداگوژی) هم آگاه است نتیجه­ی بهتر و موثرتری را در پی دارد.

آموزش موسیقی کودکان با روش­ها و متدهای صحیح که طی سال­های زیادی توسط افراد مختلف استفاده شده ­است و همچنین روش­های نوین آموزش موسیقی کودک و استفاده از ابزار و فناوری­های جدید در روند آموزش موسیقی کودک نیز به ایجاد انگیزه بیشتر در کودکان و در نتیجه دستیابی به نتیجه بهتر از آموزش موسیقی کودک منجر می­شود.

از مهمترین و پرکاربردترین روش های آموزش موسیقی کودک می توان به روش های زیر اشاره کرد:

روش آموزش موسیقی کودک «اُرف»:

کارل ارف، موسیقیدان و آهنگساز آلمانی، در زمینه آموزش موسیقی کودک فعالیت فراوان و روشی مؤثر درجهت آموزش موسیقی کودک ابداع کرده است که هدفش پرورش استعدادها و خلاقیت و همچنین کشف توانایی های بالقوه ی کودکان است. آموزش موسیقی کودک به روش کارل ارف، از معروف ترین روش های آموزش موسیقی کودک در جهان است و اکثر مدرسین موسیقی کودک از این روش آموزش موسیقی کودک استفاده می کنند.

روش آموزش موسیقی کودک «سوزوکی»:

سنچی سوزوکی، ویولنیست ژاپنی که بیشتر فعالیتش در زمینه آموزش موسیقی کودک به ویژه در زمینه ویلن بوده است.

روش آموزش موسیقی کودک «زلتان کدای»:

ولتان کدای آهنگساز و موسیقی شناس مجار، که جهت آشنایی کودکان و خانواده هایشان با موسیقی مقالاتی نوشت و برنامه و روشی جهت آموزش موسیقی کودک در مدارس ابداع نمود.

روش آموزش موسیقی کودک «ادگار ویلیامز»، روش آموزش موسیقی کودک «امیل ژاک» و روش آموزش موسیقی کودک «منهتن» از جمله دیگر روش های آموزش موسیقی کودک هستند که بیشتر در خارج از ایران مورد توجه و استفاده قرار می گیرند.

کودکان در طی دوره های آموزش موسیقی کودک، علاوه بر اینکه با موسیقی، نواختن یک یا چند ساز و همچنین خواندن آواز و سرود آشنا می شوند، وجوه دیگری از شخصیت فردی و اجتماعیشان نیز رشد پیدا می کند. با توجه به اینکه دوره آموزش موسیقی کودک به صورت گروهی برگزار می شود، کودکان به انجام کارهای گروهی تشویق و علاقه مند می شوند. از طرف دیگر چون آموزش موسیقی کودک باعث فعالیت بیشتر نیمکره راست مغر می شود، به پرورش خلاقیت، هوش ریاضی، درک فضایی و هندسی، تفکر انتزاعی و قدرت حل مسأله و بهره مندی حداکثری از قابلیت های مغزی می گردد.

همچنین آموزش موسیقی کودک موجب تلطیف روح، رشد عاطفی، حس نوع دوستی و حس زیبا دوستی می گردد.

از مهمترین تأثیرات آموزش موسیقی کودک این است که از طریق آموزش نمونه هایی کودکانه و جذاب از سازهای کلاویه ای، بادی ، کوبه ای و همچنین آوازهای ساده، کودکان را بر اساس استعداد و علاقه آنها، تشویق به انتخاب نوع ساز یا آواز در مراحل بالاتر زندگی می نماید.

بنابر این، آموزش موسیقی کودک، نه تنها مانعی بر سر راه رشد علمی و اخلاقی نیست، بلکه کاملا برعکس، باید اذعان کرد که آموزش موسیقی کودک در تقویت رشد عقلانی و عاطفی، نقشی بسیار موثر ایفا خواهد کرد. آموزش موسیقی کودک همچنین برای درمان برخی اختلالات روحی روانی از جمله اضطراب، بیش فعالی، اوتسیم و... نیز کاربرد بسیار مؤثری دارد.

پس به طور کلی برای آموزش موسیقی کودک در کنار هر کودک علاقه­ مند به فراگیری، مدرسی با دانش موسیقایی و توانمند در زمینه آموزش موسیقی کودک و همچنین روشی صحیح در آموزش موسیقی کودک نیاز است، تا به هنرجو در روند یادگیری یاری برساند تا به هدف آموزش موسیقی کودک که نواختن صحیح  یک ساز و خواندن سرود ها و ترانه های زیبای کودکانه است، دست یابد.

 

 

مدرسین بازی و آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه موسیقی شمیم باران

 

انتخاب سازها

طراحی سایت و سئو توسط دود طراحی سایت دود