آموزش تار

آموزش تار در آموزشگاه موسیقی شمیم باران

 

 

آموزش تار

در بین سازهای ایرانی، تار به عنوان مهم­ترین ساز در دوران معاصر شناخته می ­شود. با اینکه تار و سازهای هم­ خانواده­ ی آن در فرهنگ­ ها و کشورهای دیگر از جمله آذربایجان و قفقاز و... نیز وجود دارد اما خاستگاه اصلی آن در ایران بوده و تکامل یافته ­است  به طوری که می ­توان تار را ساز ملّی ایران نامید.

از اواخر دوران قاجار، آموزش تار به صورت شفاهی و سینه به سینه و در قالب ردیف دستگاهی موسیقی ایران صورت گرفته ­است. از اساتید موسیقی ایران  که در آن دوران در زمینه آموزش تار و همچنین آموزش ردیف  موسیقی ایران فعالیّت داشته ­اند، می­توان میرزاعبدالله، میرزاحسینقلی، درویش­ خان و...را نام برد، به طوری که بیشتر اساتید دوره­ های بعدی در زمینه­ ی اجرا و آموزش تار از شاگردان این اساتید بوده اند.

پس از ورود نُت به ایران از اوایل قرن حاضر، روش­های جدیدی در زمینه­ی ­آموزش تار توسط کلنل علینقی وزیری تدوین گردید، پس از وی شاگردانش از جمله روح­ الله خالقی، نصرالله زرین­ پنجه و موسی معروفی کتاب دیگری در زمینه ی آموزش تار تهیّه و تدوین کردند. در حال حاضر نیز اساتید متعددی در زمینه­ ی آموزش تار فعالیت می­ کنند و با توجه به روش­های نوین و کتاب ­های متنوعِ آموزش تار، سطحِ آموزش تار نسبت به قبل بالاتر رفته­ است.

از جمله اساتیدی که در سال­ های اخیر در زمینه­ ی آموزش تار فعالیت کرده ­اند می ­توان اساتید، هوشنگ ظریف، داریوش طلایی، داریوش پیرنیاکان، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، کیوان ساکت، ارشد طهماسبی، بهروز همتی، فریبرز عزیزی و ... نام برد.

امروزه آموزش تار از طریق روش­ ها و کتاب­ های متنوعی که در زمینه­ ی آموزش تار وجود دارد انجام می­شود به طوری که هنر جو در طی دوره­ ی آموزش تار علاوه بر یادگیری اصول و تکنیک­ های نوازندگی با دستگاه ­ها­ی موسیقی ایرانی و همچنین تصنیف ­ها و ترانه­ ها و... نیز آشنا شود.

از کتاب ­های پرکاربرد در زمینه ­ی آموزش تار که در طی دوره­ های آموزش تار بسیار مفید هستند و بیشتر مدرسین جهت آموزش تار استفاده می­ کنند، می­توان به کتاب­های «آموزش تار هنرستان» تألیف روح­ اله خالقی، «بیایید تار و سه­ تار بنوازیم» تالیف کیوان ساکت، «دستور تار» تالیف حسین علیزاده و... اشاره کرد.

همچنین دیگر منابع مکتوب آموزش تار که در دوره­ های متوسطه و پیشرفته ­ی آموزش تار کابرد دارند می­توان از کتاب­های «آثار درویش­ خان»، «آثار رکن­ الدین مختاری»، «صد و یک پیش ­درآمد»، «صد رَنگ رِنگ» و...تألیف استاد ارشد طهماسبی، کتاب­های «ده قطعه برای تار» در چهار جلد از آثار استاد حسین علیزاده، کتاب «بیست و سه قطعه از استاد علی­ اکبر خان شهنازی» تالیف و آوانگاری استاد داریوش طلایی نام برد.

از جمله دیگر منابع آموزش تار که در دوره ­های پیشرفته و ردیف نوازی که یکی از مهم­ترین دوره­های آموزش تار است می­توان به کتاب­های «ردیف میرزا عبدالله» آوانگاری پرفسور ژان دورینگ، «ردیف میرزا عبدالله،  نت نویسی آموزشی و تحلیلی» ، «ردیف دوره­ ی عالی علی اکبر شهنازی، نت نویسی آموزشی و تحلیلی» نوشته­ی استاد داریوش طلایی، «ردیف آقا حسینقلی» اثر استاد داریوش پیرنیاکان اشاره کرد.

البته باید توجه کرد که در طول تمام دوران آموزش موسیقی باید از استاتید با تجربه و با دانش نیز بهره برد و همچنین علاوه بر تمرین کتاب­های آموزش تار، آثار صوتی اساتید و بزرگان موسیقی را نیز فراوان گوش داد، تا هم با اساتید آشنا شد و هم ذوق موسیقایی پرورش یابد.

 

 

مدرسین آموزش تار در آموزشگاه موسیقی شمیم باران

انتخاب سازها

طراحی سایت و سئو توسط دود طراحی سایت دود